Nieporozumienia, czyli z serii „domniemania i domniemysły” :) ciąg dalszy
Moi drodzy, jak myślicie, pierwszy tydzień to ten który jest pierwszy, czy też ten, który uznamy za pierwszy?
Mój rok zawodowy zakończył się odkryciem kolejnego powodu:
▶ dlaczego tak się denerwujemy,
▶ dlaczego tak wiele nam się Nie udaje?
▶ skąd tyle nieporozumień?
Spieszę już z odpowiedzią, przytaczając fakty.
Umawiam się na konsultacje. Klient wysłał mi e-maila z konkretnym terminem i godziną, ale Nie było opcji „zaakceptuj termin”, więc Nie weszło mi to spotkanie do kalendarza w outlooku.
Podczas najbliższej rozmowy pytam Klienta: „Pamięta Pan, kiedy nasze spotkanie w Nowym Roku ma się odbyć?”
A On mówi „W pierwszy poniedziałek po Nowym Roku o 9.00."
Więc Nie sięgając do żadnego e-maila wpisuję do kalendarza 4.01.2021 9.00 – 11.00.
Tuż przed Sylwestrem jednak siódmy zmysł podpowiada mi, aby odszukać tamtego e-maila i sprawdzić, czy naprawdę jest to 9.00 rano pierwszego roboczego dnia miesiąca? Bo przecież pomimo, iż po Sylwestrze jest weekend, to nagle, bez jakiejkolwiek taryfy ulgowej lądujemy w bardzo prawdziwym roboczym dniu miesiąca i …. aż trudno mi w to uwierzyć, że od tego spotkania Klient będzie chciał zacząć roboczo rok.
No i co ja widzę w e-mailu? Napisane tam jest 11.01.2021 – czyli drugi poniedziałek Nowego Roku.
Wysyłam więc zapytanie do Klienta, który poniedziałek jest tym prawdziwym ten, który wpisał w e-mailu, czy ten o którym mówił na spotkaniu: 4-y, czy 11-y?
Klient odpisuje, że "oczywiście, iż 11-y, przecież od początku mówiłem, że pierwszy poniedziałek nowego roku..
Skąd wzięło się to nieporozumienie? Z myślenia na skróty.
1. Uzasadnienie nr 1:
Dla Klienta pierwszy poniedziałek miesiąca to był dopiero 11-y, uznał bowiem, że pierwszy tydzień roku ze względu na Święto Trzech Króli powoduje, że tydzień jest „poszatkowany” i w ogóle się Nie liczy. Dla niego pierwszy tydzień, jako ten pierwszy pełen tydzień roboczy, pięciodniowy, liczył się od 11-ego :)
I nie ma się co dziwić, gdyż bardzo wiele firm w tym pierwszym niepełnym tygodniu w ogóle Nie pracowało.
Druga scenka sytuacyjna - Ustalanie całodziennego warsztatu z innym Klientem.
„Pani Marleno, te tematy są bardzo ważne – powiada Klient – musimy zając się nimi od razu, w pierwszym tygodniu Nowego Roku, kiedy będzie Pani miała na to czas?”
„W czwartek po Święcie Trzech Króli”
Nie, nie, w kolejnym tygodniu proszę, ten się Nie liczy.
2. Uzasadnienie nr 2:
Nooo, teraz już wiem i wiem nawet dlaczego? Ten poszatkowany tydzień się dla Klienta Nie liczył.
Tak więc moi mili, jeden z wątków, który przewija się z cyklu Zwiększenia efektywności, zmniejszenia nieporozumień, zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym brzmi :
dając więcej konkretów, faktów, aby przebić się przez warstwę goniących myśli osoby, stojącej obok Ciebie, lub też rozmawiającej z Tobą przez telefon, ale myślami będącej już całkiem gdzie indziej, niż Wasza rozmowa.
Przykłady możliwych podsumowań:
Gdybyście się Nie rozumieli, czyli Ty inaczej rozumiesz jej/jego oczekiwania a ona/on Twoje, podsumowanie od razu to ujawni, i będziecie mogli domówić, czy np. średnioszczegółowe dane, oznacza, że są cokwartalne, comiesięczne, cotygodniowe, czy też cogodzinne. Bo dla każdego napewno inna gradacja to oznacza.
I okaże się od razu, który poniedziałek jest pierwszy, ten który naprawdę nim jest, czy ten, który za taki uznaliśmy :)
Bardzo często mówimy na skróty i myślimy na skróty, nawet powiem - tak jest zazwyczaj. Dla wielu niestety jest to normalne, ale powoduje bardzo wiele złego, stresu, nieporozumień i fiaska.
Jeśli się źle skomunikujemy - niepowodzenia gotowe.
Ty chcesz, aby kolega pomógł Ci "szybko" i masz na myśli "dzisiaj", on chętnie Ci pomoże i dla niego "szybko" to jutro - i ... zonk, już masz do niego pretensje, że taki nieżyciowy.
A on, ponieważ rzucił wszystko aby szybko Ci pomóc a widzi Twoje niezadowolenie - myśli sobe - "wdzięczności brak".
A jakie nieporozumienie Ciebie zaskoczyło ostatnio?
Dlaczego właśnie Ty powinieneś otrzymać prezent - Voucher na Inspirujące Rozmowy?
Napisz i weź udział w Biznesowym Spotkaniu Rozwojowym