Perswazja. Jak z niej korzystać?

 

To jak jest z tą Perswazją? Jak sądzisz, to Siła czy sztuka?

 

Dzisiejszy wątek rozpoczynamy od pobudzenia nas do myślenia 😊 zatem daj sobie kilka sekund na myślenie nad tytułowym pytaniem i …. wracamy do artykułu:

 

Lubimy mieć rację, lubimy, aby „nasze było na wierzchu”. Chcielibyśmy zatem na wszystkich wpływać, aby robili to co chcemy i tak jak chcemy.

Ale czy to jest możliwe?  Oczywiście, że Nie.  Bo samo „chciejstwo” Nie wystarcza.

 

Przyjrzyjmy się zatem trzem poniżej opisanym zupełnie różnym sytuacjom, których mianownik jest taki sam. A jaki to mianownik? Domyślisz się przeczytawszy 3 poniższe przykłady. A jeśli się Nie domyślisz, to oczywiście przyjdę Ci z pomocą.

 

 

Sytuacja 1.

nasz Pan Krzysztof jest w trudnej  sytuacji, gdyż jest na pozycji słabszej, ponieważ zawsze od kogoś zależy, albo od:

  1. swojego kolegi,
  2. podwykonawcy,
  3. klienta,
  4. pracownika, któremu się Nie chce,
  5. czy w końcu urzędnika, który wszystko może, ale nic Nie musi?

 

Sytuacja 2.

A z kolei, jeśli Pan Janek jest członkiem zespołu, w którym ludzie wspólnie realizują projekt, ale pomysły wszystkich osób brane są pod uwagę z wyjątkiem jego? Ewidentnie jest ignorowany, co może z tym zrobić?

 

Sytuacja 3.

Pan Romek natomiast rozmawia ze swoim szefem i kiwa potulnie głową, bo co tylko chce ją podnieść i zabrać głos – szef sprytnie zmienia temat narzucając mu kolejne zadania i niewygodne w realizacji udziały w projektach.

 

Jaki mamy wspólny mianownik poniższych zdarzeń?

 

Otóż w jakiś magiczny sposób osoby te Nie mogą przebić się ze swoimi pomysłami, Nie mogą ich wypowiedzieć bo:

  1. albo Nie umieją skutecznie zwrócić na siebie uwagi,
  2. albo to co mówią, Nie dociera do ich współsłuchaczy, Nie jest brane pod uwagę.

 

Wszyscy trzej panowie potrzebują więc spowodować, że będą usłyszani i jak to w końcu nastąpi, ktoś weźmie sobie pod uwagę ich słowa.

 

Czyli najpierw ten ktoś:

  1. usłyszy, że Pan Krzysztof, Janek i Romek mówią
  2. przyswoi to co mówią

 

i to będzie już 50% sukcesu.

 

A drugie 50%?

W powyższych sytuacjach potrzebujemy umieć sobie poradzić odpowiednim podejściem. W każdej z nich możemy to zrobić zachowując się inaczej. Przygotowując argumenty, pomysły i – wykorzystując właśnie perswazję

 

Nie ma jedynego złotego środka, który pomoże na wszystko

 

Nie ma jedynej złotej metody – rozwiązującej wszystkie problemy świata

 

Ale jest skuteczny sposób – aby w trudnych sytuacjach życiowych: i w pracy i w życiu prywatnym sobie poradzić

 

Sposobem tym jest umiejętne połączenie kilku elementów w tym Perswazji

 

Dlaczego kilku?

 

Ponieważ jedna umiejętność to za mało. Skuteczność erystyki to połączenie wielu umiejętności – i tu zapewne zaskoczę Cię bardzo, ale także słuchania.

 

Abyś mógł/mogła umiejętnie żonglować słowem, niezwykła uważność w słuchaniu – ale o tym, w kolejnym odcinku, w kolejnym artykule.

 

W trudnych sytuacjach potrzebujemy umieć sobie poradzić odpowiednim podejściem. W każdej z nich możemy to zrobić, ale zachowując się inaczej, gdyż tego właśnie będzie od nas wymagała inność momentu, tej chwili. Wykorzystując różnorodne narzędzia konwersacji, przygotowując argumenty, pomysły i – wykorzystując właśnie także PERSWAZJĘ

 

A co to w ogóle jest ta perswazja?

 

No właśnie – zrozummy ją, czym ona jest i polubmy, szybciej pojmiemy, kiedy powinniśmy z niej korzystać oraz jak.

 

Dzięki temu Nie będziemy potęgować negatywnych emocji, tylko będziemy umiejętnie żonglować słowem.

 

 

Ponieważ Perswazja to nic innego jak przekonanie kogoś do swojego zdania, opinii, intencji.

 

Możemy komuś coś „wyperswadować”, czyli mówiąc po staropolsku „wybić z głowy” np. wedle nas zły pomysł.

 

Ale dzisiaj koncentrujemy się na skutecznym wykorzystaniu Perswazji czyli – przekonaniu kogoś do naszego zdania, do naszych racji.

 

 

Ale, ale ... – aby perswazja była skuteczny musi zawierać w sobie kilka istotnych składowych.

 

Po kolei będę je przywoływać w kolejnych artykułach tutaj na blogu. Będzie ich 4 albo 6 – zobaczymy.

 

Perswazja musi mieć swoje uzasadnienie, musi zawierać szereg faktów, konkretów, które spowodują, że nasz rozmówca:

  1. zwróci na nas uwagę
  2. i że nasze słowa do niego dotrą

 

Czy zauważasz, że ludzie wykorzystują perswazję na co dzień?

 

Ja dostrzegam to – bardzo rzadko.

 

Zazwyczaj to rozkazy, polecenia, narzucanie swojej woli, oczekiwania, przede wszystkim oczekiwania tego, że inni będą reagować tak a Nie inaczej. Zrobią to i tamto właśnie tak jak "rzeczony" sobie wymyślił, jak chce, jak tego oczekuje, wbrew woli swoich rozmówców. .

 

Dlaczego? Często usłyszycie „bo tak”.

 

A ja na takie zachowanie się Nie zgadzam. Nie ma „bo tak”, powinno być: „bo …<coś, coś konkretnego>”. Przekonaj mnie do swojego zdania, pomysłu, uzasadnij, dlaczego mamy dokonać zmian. A jeśli Nie masz uzasadnienia, może jednak moja perswazja do Ciebie dotrze?

 

Możemy się pięknie różnić, ale wspaniale współpracować, wybierając takie działania, sposoby, które będą lepsze, najlepsze.

 

Nie musimy zgadzać się ze wszystkim, co robią inni, ale – jeśli będą szanować nasze zdanie, naszą odrębność – będziemy umieli dojść do konsensusu. Perswazja przyjdzie nam tu z pomocą, ale … Nie tylko ona, więc – do następnego „sczytania” 😊

 

 

Na warsztatach, które są godzinnym lub dwugodzinnymi spotkaniami z Ekspertem, uczę ludzi skutecznego działania, efektywnej komunikacji, załatwiania spraw, które teoretycznie są Nie do załatwienia, przezwyciężania przeciwności losu, myśleniem i nietuzinkowym działaniem - nazwałam ten cykl Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach: i w pracy i w życiu”.

 

Na tym spotkaniu on-line podczas wideo rozmowy w czasie rzeczywistym odpowiadam na pierwsze pytanie z tego artykułu, ale też przywołuję pozostałe słowa, składające się na kwintesencję naszej efektywności i kwieciście omawiam pozostałe składowe, które tworzą całość – skuteczne, czyli umiejętne radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.

 

Chcesz poznać powyższe techniki?

 

Wejdź na moją stronę www.marlenaskiba.com.pl/Terminarz z łatwością odnajdziesz ten temat.

 

A jeśli chcesz poznać pozostałe słowa? Subskrybuj mój Newsletter – raz na jakiś czas poinformuję Cię o nowych artykułach i filmach na tym blogu, po kolei te istotne słowa będę tu przywoływać.

 

Wracając do pytania z początku niniejszego artykułu: to jak jest z tą Perswazją? To Siła czy sztuka?

 

Ciekawa jestem Twojego zdania 

    

 

Ze względu na to, że proszę o Twoją odpowiedź, na łamach tego artykułu jej Nie udzielę, ale – jak napiszesz do mnie podając swoją propozycję, obiecuję skontaktować się z Tobą i przekażę Ci odpowiedź.

Marlena Skiba

Marlena Skiba

Wieloletni Strateg, Mentor, Ekspert w obszarze rozwoju biznesu, sprzedaży i marketingu, Specjalista w zarządzaniu przedsiębiorstwem i optymalizacji procesów, Mówca Inspirujący. Niestandardowe podejście, pozytywna energia, ponad 20-letnie doświadczenie w twardym biznesie sprawiły, że słowo "Niemożliwe” Nie figuruje w jej słowniku. 

 

Kieruje się w życiu zasadą "Chcieć to Móc"

Baza Wiedzy
Nie przegap żadnego artykułu. Zapisz się.


Doradztwo zawodowe i biznesowe Marlena Skiba

Bądź na bieżąco

Otrzymuj wartościowe artykuły i filmy
raz w tygodniu

Zapisz się na Bazę Wiedzymail

Dlaczego właśnie Ty powinieneś otrzymać prezent - Voucher na Inspirujące Rozmowy?

Napisz i weź udział w Biznesowym Spotkaniu Rozwojowym

Zamknij

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Marleny Skiba prowadzącej firmę Usługi Doradcze Maria-Magdalena Skiba z siedzibą w Warszawie (02-761), ul. Cypryjska 6/19, drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji o wydarzeniach, aktualnościach, informacji handlowych.

Więcej informacji znajduje się w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Marleny Skiba prowadzącej firmę Usługi Doradcze Maria-Magdalena Skiba z siedzibą w Warszawie (02-761), ul. Cypryjska 6/19 informacji handlowych z wykorzystaniem wskazanego przeze mnie numeru telefonu.

Zamknij
Zamknij

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Marleny Skiba prowadzącej firmę Usługi Doradcze Maria-Magdalena Skiba z siedzibą w Warszawie (02-761), ul. Cypryjska 6/19, drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres e-mail informacji o wydarzeniach, aktualnościach, informacji handlowych.

Więcej informacji znajduje się w Polityce Prywatności.