Powyżej link do filmu, który jest na YouTube.
Poniżej zaś, transkrypcja.
Po jednym z odcinków takich króciutkich „Przesłanie na Dziś” w którym mówiłam o tym, że:
po wysłuchaniu tego nagrania dostałam od Państwa wiele próśb, aby podać inne przykłady, które zobrazują, że zazwyczaj problem wcale Nie jest tam gdzie nam się wydaje i trzeba naprawdę dodrążyć się, aby zobaczyć gdzie on naprawdę występuje, wtedy łatwiej będzie go naprawić. Zatem dzisiaj kolejny przykład pokazujący, że:
W jednej z firm prezes zaobserwował, że obroty firmy nie są takie jakie powinny być. Zakładali w planach dużo większy wzrost obrotów dzięki usługom, które sprzedają - a wyniki są dużo, dużo poniżej założeń. Doszli więc do wniosku, że wina leży w dziale sprzedaży, tzn. dział sprzedaży realizował cele ale nie wpływało to wcale na zwiększenie obrotów firmy.
Prezes zastanawiał się więc:
Prezes wpadł na pomysł, że w takim razie trzeba zwiększyć kompetencje działu sprzedaży, przeszkolili wszystkich handlowców z różnych technik sprzedażowych, z technik negocjacyjnych - wynik się nie poprawił. A potem doszli do wniosku bez analiz, że:
Po jakimś czasie zauważyli, że wcale wyniki się nie poprawiają, doszli do wniosku, że
Wszyscy zdenerwowani, prezes wściekły, dyrektor dział handlowego już Nie wie co robić, broni swoich ludzi, ale nie ma argumentów aby uzasadnić to co mówi, że ci ludzie są kompetentni i że usługi sprzedają dobrze.
medal złoty tej osobie się należy, bo przez ostatnie miesiące firma ponosi koszty i nie wie dlaczego, nie ma takiego obrotu jakiego się spodziewali, w związku z tym sytuacja firmy co chwilę się pogarsza, no bo zobaczcie: płacą pracownikom działu handlowego pensje, płacą też premie, płacą pensje działowi obsługi bo właśnie - nie powiedzieliśmy jeszcze, że firma ta żyje ze sprzedaży usług i dział realizowania tych usług nazywa się działem serwisu.
Firma ta sprzedaje usługi serwisowe bardzo drogie, ale warte swojej ceny, więc oprócz pensji i premii, które firma płaci działowi handlowemu, firma płaci również działowi serwisu.
Zobaczcie, firma ponosi pewne inwestycje w pensje działu handlowego, w premie działu handlowego, w pensje pracowników serwisu licząc na to, że efektywność pracy tych wszystkich ludzi przyczyni się do wzrostu obrotu a potem i do zysku, jeśli dobrze opracowane są wszelkiego rodzaju procesy, procedury i kalkulacja cen też jest odpowiednia i koszty są utrzymywane na odpowiednim poziomie.
Widzicie, jeśli chodzi o rentowność to mamy tu wiele składowych, ale o tym opowiem przy innej okazji, więc inwestujemy w pracę działów, a wyniku nie ma. I wreszcie dzięki temu komuś, komu się należy złoty medal - ktoś rozpoczął analizy. Zrobili bardzo szczegółową weryfikację.
Po pierwsze firmie bardzo zależało na sprzedaży tych usług, które są najbardziej rentowne, były one najtrudniejsze ale najdroższe, w portfolio firmy bardzo istotne. Pomimo iż dział sprzedaży sprzedawał te usługi, podpisywał umowy na ich realizowanie, po stronie działu serwisu mieliśmy co? - konia trojańskiego.
Pracownicy działu serwisu nienawidzili realizacji tych trudnych usług, dlatego robili wszystko co w ich mocy, zresztą niestety niecnie i bardzo skutecznie. Tak wydłużali terminy realizacji usług dla Klientów, że ci wściekli zmieniali zdanie i twierdzili, że już z tych usług skorzystać nie chcą. Zatem dział sprzedaży robił wszystko żeby sprzedać, pozyskiwał klientów, a w dziale realizacji usług było całkowite marnowanie tego potencjału, marnowanie pieniędzy.
Bez zdefiniowania problemu wprowadzane wszelkiego rodzaju modyfikacje, które tylko zmarnowały pieniądze, wydłużyły w czasie dojście do przyczyn i zniwelowanie ich, więc straty z miesiąca na miesiąc były coraz większe, a dział serwisu był absolutnie poza podejrzeniem. Moi drodzy pracownicy w tym dziale zachowali się niecnie, rujnowali reputację firmy, bo pamiętajmy, niezadowolony klient, który odchodzi psuje reputację firmy, nie mówię o hejcie, mówię o uzasadnionym zdenerwowaniu.
Moja przestroga dla tego typu działów, mogą to być działy serwisu i wiele innych departamentów, które Nie chcą realizować zadań, które są przed nimi postawione:
Kolejne rzeczy które po stronie działu serwisu można było naprawić jest bardzo wiele:
W sytuacji w której ktoś, cały czas podkreślam „ktoś”, bo nie chcę za dużo mówić, jest to żywy prawdziwy case w którym brałam udział, ktoś sprawdził, że przyczyny złej sytuacji firmy leżały po stronie działu sprzedaży? Nie, po stronie działu serwisu i wszyscy pracownicy tego działu zostali zwolnieni, słusznie, ponieważ, nie wolno kłamać, nie wolno konfabulować, nie wolno oszukiwać, nie wolno być koniem trojańskim. Uczciwość naprawdę popłaca.
Dla tych z państwa którzy chcą zwrócić uwagę na procesy w swojej firmie, na weryfikację jak one przebiegają poprawnie i gdzie tak naprawdę problem występuje, czy w dziale ”X”, czy w dziale „Y” - propnuję, zweryfikujcie dokładnie wszystkie procesy.
Nie wiecie jak to zrobić? Usiądźcie do dyskusji z przedstawicielami dwóch działów, potem z przedstawicielami innych dwóch działów, dowiecie się. Posłuchajcie jedną stronę, posłuchajcie drugą stronę, a potem włączcie swoją obserwację i zobaczycie jak tak naprawdę ten świat wygląda.
a później rozwiązanie problemu przyjdzie w większości przypadków samo, będzie ono dużo, dużo łatwiejsze. Może samiutko się nie rozwiąże, ale będzie dużo łatwiejsze do naprawienia. Dobrej diagnozy Państwu życzę i podejmowania dobrych decyzji, obserwujcie mnie jeśli jeszcze tego nie zrobiliście i Subskrybujcie mój kanał będzie mi bardzo miło, co jakiś czas na YouTube są nowe filmy krótsze i dłuższe.
Możecie obserwować mnie na Instagramie tam prawie codziennie porcja nowych inspiracji do dyspozycji.
Na YouTube filmy specjalnie przygotowuję z treścią
abyście Państwo mogli różnorodnie przy swoich potrzebach czerpać z tego, co najbardziej jest Wam potrzebne, czyli Subskrybujcie mój kanał na YouTube, obserwujcie mnie na Instagramie, na mojej stronie w zakładce blog www.marlenaskiba.com.pl/blog znajdziecie doradztwo biznesowe, które na blogu jest totalnie for free, za darmo.
A na mojej stronie internetowej zakładka sklep marlenaskiba.com.pl/sklep prezentuje:
Wybierajcie Państwo z czego chcecie i bezpłatnych i płatnych, będzie mi bardzo miło spotykać się z Wami podczas wideokonferencji, gdyż usługi te online realizuję Nie za pośrednictwem webinarów tylko poprzez rozmowę w czasie rzeczywistym. Oczywiście "kursy zarejestrowane online" są zarejestrowane, czyli dotępne o każdej porze dnia i nocy, bo sobie Państwo dostęp wykupujecie, a te wszystkie które związane są z rozmową ze mną są albo face to face w moim biurze, albo online, ale jest to rozmowa a Nie korespondencja.
Dobrego dnia życzę Państwu i do zobaczenia 🙂
Chcesz o coś zapytać, coś skonsultować
10% rabatu - na kurs on-line "Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?" Zakładka - Sklep
W miejsce Kod rabatowy - wpisz "10%"