autor: Marlena Skiba - Dyrektor Zarządzający www.uslugidoradcze.com.pl
Jeśli wprowadzacie Państwo nowy produkt do sprzedaży, warto poświęcić czas na precyzyjne opracowanie polityki cenowej.
Dlaczego?
Ponieważ rozpoczęcie sprzedaży bez opracowania powyższego może narobić dużo bałaganu na rynku i finalnie nie będzie korzystne dla Państwa. Pójście na żywioł w tego typu działaniach nie sprawdza się.
Jeśli nie określicie cen, wg których odbywać się będzie sprzedaż w sklepie internetowym, sprzedaż na aukcjach internetowych, a także w sklepach, czy też do hurtowni, nie będzie możliwy rozwój firmy z powodu tego, że narosną konflikty i nie będzie zainteresowania produktami. Jasność ról, kanałów sprzedaży i cen w biznesie jest bardzo ważna.
Najpierw trzeba wyjść od progu opłacalności produktu. Uwzględnić wszystkie koszty produkcji i dystrybucji. Nie zapominając przy tym o kosztach opakowania, magazynowania i logistyki.
Oczywiście trzeba także uwzględniać ceny konkurencji i to, jak na tle konkurencji Państwa produkt się plasuje. Czy jest lepszy od innych produktów dostępnych na rynku? Wyróżnia się czymś istotnym? Jest bardziej przydatny potencjalnym Klientom niż dotychczas dostępne produkty na rynku?
Znając odpowiedzi na powyższe pytania i wiele, wiele innych, można przystąpić do kalkulowania cen, czyli opracowywania polityki cenowej, której zadaniem jest określenie takich marż i zasad sprzedaży, które uwzględniając rozwój firmy będą płynnie wykorzystywane.
Wiedząc, jaka możliwa jest do określenia marża, można opracować szczeble cenowe dla zakupów hurtowych oraz detalicznych. I – co najważniejsze – konsekwentnie się tego trzymać.
Nie można w cenie hurtowej sprzedawać odbiorcom indywidualnym, gdyż Państwa Partner biznesowy, pośrednik, musi mieć korzyść z tej hurtowej czyli szerokiej sprzedaży, w postaci stosownej marży.
Jeśli cena w Państwa sklepie internetowym, dla zachęty klienta indywidualnego, będzie niższa niż ta, po której Państwa hurtownik może kupić, nici z ekspansji. Sugeruję wówczas mocno przemyśleć, czy chcecie Państwo rozwijać sprzedaż do klientów indywidualnych, czy też opierać się o sprzedaż pośrednią – Państwa partnerów.
Jeśli wybierzecie opcję pierwszą, nie musicie poświęcać czasu na poszukiwanie Partnerów do współpracy, na negocjacje, na pilnowanie polityki cenowej. Ale może Wasz rozwój będzie wolniejszy?
Decydując się na szybszą ekspansję firmy poprzez współpracę z różnorodnymi odbiorcami pośrednimi, dajecie sobie Państwo szansę zbudowania szerszego zasięgu sprzedaży. Prawdopodobnie z mniejszą marżą, ale za to mając korzyść w postaci efektu skali.
Ale oczywiście po spełnieniu kilku warunków:
Jaką korzyść będzie miał Klient kupując on-line? Nie musi wychodzić z domu.
Jaką korzyść klient będzie miał z zakupu w sklepie? Możliwość obejrzenia produktu, wybrania odpowiedniego modelu/rodzaju/jakości.
Dlaczego właśnie Ty powinieneś otrzymać prezent - Voucher na Inspirujące Rozmowy?
Napisz i weź udział w Biznesowym Spotkaniu Rozwojowym