autor: Marlena Skiba - Dyrektor Zarządzającywww.uslugidoradcze.com.pl
Wielu szefów narzeka na to, że koszty w ich firmach z zupełnie niewiadomych powodów rosną z dnia na dzień, chociaż nie związane jest to z ekspansją firmy. Twierdzą, że dokonali już maksymalnych cięć we wszystkich obszarach, a i tak nie są zadowoleni z wysokości rachunków, które miesiąc w miesiąc muszą regulować.
Faktycznie, najważniejsze jest wyeliminowanie zupełnie niepotrzebnych kosztów, obciążających wynik finansowy firmy zaczynając od najwyższych wartości, które da się zaoszczędzić.
Jednakże równie ważne w codziennej działalności są te małe, niewielkie kwoty jakichś drobnych kosztów, które w efekcie skali stanowią istotny, na pozór niewidoczny balast, który w sumie w skali całego roku jest dotkliwie odczuwalny.
Poniżej cały szereg tych właśnie „wysysaczy” pieniędzy z kont firm, o których teoretycznie wiemy, jednakże na co dzień nie przywiązujemy do nich zbyt dużej wagi. A szkoda.
- Nie drukuj wszystkich dokumentów, które musisz przeczytać – jeśli możesz to przeczytaj je na komputerze.
- Jeśli już drukujesz, drukuj w kolorze czarnym, lub w odcieniach szarości, jeśli do skorygowania tekstu, zapoznania się z zawartością dokumentu nie jest Ci potrzebny kolor tylko treść.
- Kupuj dobry papier:
- Fałszywą oszczędnością jest kupowanie najtańszego papieru, który zazwyczaj pyli w dużo większym stopniu, a to kosztuje Cię zdecydowanie częsty serwis drukarek i kserokopiarek i częstszą wymianę np. rolek w drukarce i kserokopiarce.
- Ponadto słaby jakościowo papier skutkuje tym, że wchłania znacznie więcej tonera, niż gładki papier bardzo dobrej jakości. Zatem koszt najlepszej jakości papieru jest niczym w stosunku do kosztu nadmiernego zużycia tonera.
- Dobieraj papier do rodzaju drukarki – oszczędzasz na wydruku. Inny papier potrzebny jest do drukarki atramentowej a inny do laserowej.
- Zlecając druki w drukarni – zbierz większą ilość potrzebnych materiałów, wówczas otrzymasz lepszą cenę. Jednakże nie przesadź drukując na pół roku z góry, gdyż niepotrzebnie mrozisz pieniądze. Jak widać – wszystko trzeba przekalkulować, aby wiedzieć, co finalnie bardziej się opłaci.
- Jeśli wyłączasz laptop, wyłącz także zasilacz z gniazdka.
- Ładowarki do telefonów komórkowych też wyłączaj wtedy, gdy z nich nie korzystasz. Dotyczy to wszystkich pracowników w Twojej firmie. Nawet jeśli to dotyczy tylko kilku osób, stale włączone ładowarki do kontaktu zupełnie niepotrzebnie uszczuplają Twój budżet.
- Wychodząc z biura wyłącz także z gniazdka wszystkie lampki mające zasilacz. Niepotrzebnie zużywać będą energię.
- Wychodząc z pomieszczenia – gaś światło. Zawsze, nawet gdy wychodzisz na chwilę, oczywiście z wyjątkiem sytuacji, gdy używasz żarówek energooszczędnych. Te z kolei lepiej zostawić włączone, gdyż najwięcej energii pobierają przy zapalaniu.
Zainteresował Cię temat? Chcesz wiedzieć więcej?
